Menu

Dla uczniów

Pionowy Świat

Klub Górski „Pionowy Świat“

Jeden z najwybitniejszych himalaistów na świecie – Jerzy Kukuczka,  podsumowując
swój pierwszy wyjazd w skały, po latach napisał: „Tak, odkryłem zupełnie dla mnie nowy pionowy świat“.
Nasz Klub Górski został powołany w Gimnazjum nr 11 przez miłośników gór, którzy mają odwagę marzyć, chcą przeżyć prawdziwą przygodę, która dostarczy im odpowiednią ilość adrenaliny, pozwoli wyznaczyć nowe cele i uparcie dążyć do ich realizacji.
Jeśli chodzisz po górach, wspinasz się, biegasz  albo chcesz spróbować swoich sił na ściance wspinaczkowej, jesteśmy właściwym miejscem dla Ciebie. Każdy z Nas zasługuje, by znaleźć swoja ścieżkę w życiu, własny „
Pionowy Świat“.
Jeśli masz swój własny pomysł związany z górami,
przedstaw go nam.

Działalność Klubu:

wspinaczka sportowa na ściance wspinaczkowej

obóz wspinaczkowy (maj/czerwiec) w ramach projektu "Ze ścianki wspinaczkowej w skały".  Dotychczas udalo sie zorganizować 4 obozy wspinaczkowe.

KORONA GÓR POLSKICH – abitny plan zobycia najwyższych szczytów największych pasm górskich w Polsce.

Oczywiście nie zaniedbujemy naszych okolic, wędrujemy po Beskidzie Śląskim i Żywieckim - najczęściej w każdą 3 sobotę miesiąca.

Rysy 13 X 2019

On Sunday "morning" at 4:30 we gathered to go on 28th expedition as part of the project "From Kozia Góra to Rysy" - we get the Crown of the Polish Mountains*. The proverb "third time lucky" is very apt, because our trip was postponed twice because of adverse weather conditions (storms, snow). First, we travelled to Slovakia for 3 hours. At 7.30 we set off towards Popradzkie Pleso. Then we entered the red trail. We walked through the forest, passed the waterfall, until we reached Żabi Staw. On the steeper passages we stumbled but everyone walked bravely forward. Then we came to ‘Chata pod Rysami’ to take a break. At the summit, we were shown a beautiful view of part of the Slovak and Polish Tatras. We were really tired coming down the summit, but sliding on the snow, we managed to reach a safe area. At 6 p.m. we set off on the way back. I will not hesitate saying that the participants do not regret their toil and effort in climbing the mountain. Thus, the "Vertical World" School Club completed the CROWN.

Julia Kulińska SC "Vertical World"

*The Crown of Polish Mountains - The Crown of Polish Mountains is a list of 28 highest peaks of mountain ranges in Poland. Mountain Club "Vertical World" completed the entire list in three years, on October 13th winning “thepearl in the crown”– Rysy.

kliknij TUTAJ, aby przeczytać w języku polskim

Saturday, October 5 2019 r.

This day we started a new season of mountain trips as part of activities carried out by our school club “Vertical World”. The aim was “Jura Krakowsko-Częstochowska”. We set off at 7.30 in the morning, and left Bielsko-Biała for a little town of Olsztyn near Częstochowa. While we were leaving Bielsko it was raining cats and dogs. Fortunately the weather during the trip was much better (there were even moments with sunshine). Our guide, Szymon, showed us the nature reserve “Sokole Góry”, then we saw some caves (Jaskinia Niedźwiedzia, Jaskinia Ostrężnicka) and rising springs of Wiercica river. The main attraction, apart from the mountains and caves of course, was …. mushrooms. Some of us picked a lot of them, as there were plenty in the forests. We arrived in rainy Bielsko at 5.30 in the afternoon. We were tired but happy ;)

Biało-czerwone wędrowanie na 100-lecie niepodległości.

Już po raz szósty Polskie Towarzystwo Tatrzańskie oddział w Kozach zorganizowało 11 listopada 2018 r. "Biało-czerwone wędrowanie",  połączone ze śpiewaniem pieśni patriotycznych.  W tegorocznym marszu na Kozią Górkę uczestniczyła rekordowa liczba 183 osób. W  tym gronie znaleźli się również przedstawiciele naszego szkolnego Klubu Górskiego "Pionowy Świat".

Turbacz – 1310 m n.p.m.

Wycieczka którą odbyliśmy 20 X 2018 r. w ramach zdobywania Korony Gór Polskich była bardzo udana, mimo że pogoda nie pozwoliła podziwiać pięknych widoków. Ale udało się. Zdobyliśmy Turbacz – najwyższy szczyt Gorców. W schronisku czekał nas zasłużony odpoczynek. Mieliśmy też okazję  zobaczyć  niezwykłe  figury zwierząt: lisa, myszy, węża, łososia itp.  Ogromnie się cieszę, że mogłam pojechać na nią razem z koleżanką z klasy. Wyjazdy, organizowane przez Klub Górski „Pionowy Świat”, naprawdę potrafią zachęcić człowieka do poznawania nowych, cudownych miejsc w Polsce. Oby tak dalej!

Kinga Polak 7c

Dwa szczyty w Sudetach zdobyte – Waligóra i Borowa

Dnia 6 października, realizując projekt „Korony Gór Polskich”, wybraliśmy się na dwudniową wycieczkę w Sudety – Góry Wałbrzyskie, Kamienne i Sowie – gdzie mieliśmy nocleg w schronisku „Orzeł”. Wyjechaliśmy spod szkoły ok. godziny 6.00. Przez część drogi pan przewodnik przybliżał nam cel i plan wycieczki; opowiadał ciekawostki i legendy o miejscu, do którego jechaliśmy. Około godziny 11.00 dotarliśmy do punktu docelowego – schroniska „Andrzejówka” - skąd wyszliśmy na Waligórę (933 m) – szczyt Gór Kamiennych. Następnie okrężną drogą, w ramach odpoczynku po wcześniejszych trudach, zeszliśmy do punktu wyjściowego. Cała trasa trwała około dwóch godzin. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej, idąc szlakiem czerwonym. Doszliśmy do Przełęczy pod Turzyną, kierując się w stronę Skalnej Bramy, później do drogi 380, ostateczne dochodząc do Jedliny Zdrój, skąd odebrał nas bus. Przez cały dzień pogoda nam sprzyjała, więc wszyscy upamiętniali piękne widoki, ciesząc się i korzystając z okoliczności. Do schroniska „Orzeł' dotarliśmy około godziny 18.00, gdzie zjedliśmy obiadokolację, a następnie zmęczeni, aczkolwiek bardzo zadowoleni, poszliśmy spać.

Drugiego dnia ze schroniska busem pojechaliśmy do Jedliny Zdrój, skrzyżowanie szlaku niebieskiego i żółtego. Z zapałem ruszyliśmy na Przełęcz pod Borową, gdzie mieliśmy pierwszy postój. Następnie doszliśmy do Rozdroża pod Borową, a potem prosto na szczyt Borowej (853 m). Znajdowała się tam wieżą widokowa, umożliwiająca nam zobaczenie cudownego krajobrazu. Po odpoczynku, w wesołej atmosferze, zaczęliśmy schodzić. Pomimo stromego zejścia w całości dotarliśmy do Przełęczy Koziej. Stamtąd szliśmy na Pokrzywiankę, gdzie czekał na nas bus. Pełni wrażeń i wspomnień wróciliśmy do Bielska-Białej.

Monika Kołton

Natalia Trębla

Trzy szczyty do Korony Gór Polskich - Kowadło (Góry Złote) Rudawiec (Góry Bialskie) Wielki Śnieżnik (Masyw Śnieżnika) - wycieczka dwudniowa 22-23 IX 2018

Dzień I - 22 IX 2018

Realizując projekt "Korona Gór Polski" Klub Górski "Pionowy Świat" wraz z opiekunami 22 września 2018 roku wybrał się na dwudniową wycieczkę w Sudety. Wyjechaliśmy spod szkoły o godzinie 5:40. Po kilku godzinach spędzonych w autokarze dotarliśmy do Bielic. Stamtąd udaliśmy się marszem zdobyć pierwszy cel naszej wyprawy – Kowadło (988m n.p.m.),  leżący w Górach Złotych. Trasa była krótka, lecz stroma. Na górkę udało nam się wejść już o godzinie 12:40 i po zrobieniu kilku pamiątkowych zdjęć zeszliśmy z powrotem do Bielic. Drugim szczytem, który udało nam się zdobyć był Rudawiec (1106m n.p.m.) leżący w Górach Bialskich. Trasa była łagodniejsza, dłuższa, ale równie interesującą co poprzednia. Na górze chwilę wypoczęliśmy i po krótkim postoju zawróciliśmy do Bielic, z których autokarem pojechaliśmy do ośrodka Kosówka. Po zjedzeniu obiadokolacji udaliśmy się do pokoi na zasłużony odpoczynek.

Dzień II

23 IX 2018 23 września 2018 młodzież z Klubu Górskiego "Pionowy Świat" wraz z opiekunami kontynuowała swoją dwudniową wycieczkę po Sudetach. O godzinie 7:30 zebrała się w jadalni Kosówki (Stronie Śląskie),  by zjeść śniadanie. Zaraz po spożyciu porządnego posiłku przygotowaliśmy się do temperatury panującej na dworze,  napełniając termosy ciepłą herbatą, ubierając kurtki i czapki. Odpowiednio przygotowani wyruszyliśmy w drogę. Tego dnia celem naszej wycieczki był Śnieżnik (1424 m n.p.m.). Trasa była długa, ale niezbyt wymagająca. Dość szybko udało nam się dotrzeć do Schroniska na Śnieżniku, z którego na szczyt szło się jedynie 45 minut. Gdy dotarliśmy do celu mogliśmy rozkoszować się pięknem krajobrazów. Nawet silny i mroźny wiatr nie przeszkadzał nam w podziwianiu panoramy gór oraz robieniu dużej ilości zdjęć. Niedługo zeszliśmy do schroniska, w którym zatrzymaliśmy się na odpoczynek i trochę ogrzaliśmy ręce. Następnie w radosnych nastrojach wróciliśmy do autokaru. Powrót do Bielska nastąpił o godzinie 21:30.

Zuzanna Mrowiec 8d

Klub Górski "Pionowy Świat" – Tatry Zachodnie – Grześ

15 września grupa uczniów z Klubu Górskiego "Pionowy Świat''  wraz z opiekunami zebrała się wcześnie rano, aby zdobyć jeden ze szczytów Tatr Zachodnich – górę Grześ (1653m n.p.m.). Podróż autokarem trwała około  3 godzin. Po dotarciu na miejsce młodzież udała się szlakiem w kierunku Polany Chochołowskiej.  Podczas wędrówki nie napotkaliśmy większych wzniesień, dlatego dość szybko  dotarliśmy do schroniska. Po 15-minutowym postoju wyruszyliśmy w dalszą drogę. Chociaż warunki pogodowe niezbyt nam sprzyjały – momentami padał deszcz, a widoczność była ograniczona – szybkim marszem dotarliśmy do celu naszej podróży – góry Grześ. Okropna mgła, uniemożliwiającą podziwianie pięknych widoków,  już po chwili naszego pobytu na szczycie zniknęła, a naszym oczom ukazały się zapierające dech w piersiach krajobrazy, piękne słońce i błękitne niebo. Po wykonaniu kilku pamiątkowych fotografii udaliśmy się z powrotem w kierunku schroniska, gdzie mogliśmy chwilę odpocząć. Uśmiechnięci i zadowoleni ruszyliśmy w powrotną drogę do autokaru, w którym cali i zdrowi wróciliśmy do Bielska o godzinie 21.00.

Zuzanna Mrowiec

Sprzątanie Beskidów 2018 – Babia Góra

19 maja 2018 r.  w ramach  akcji społecznej „Sprzątanie Beskidów”,  organizowanej prze PTT,  odbyło się wyjście na Babią Górę. Wyjechaliśmy spod szkoły w sobotni pochmurny poranek o godzinie  7:00.  Z zadowoleniem możemy stwierdzić , że ilość znalezionych i zebranych śmieci w okolicach Babiej Góry w  tym roku była o wiele mniejsza niż w latach poprzednich. Mamy  nadzieję,  że to wzrost świadomości   turystów chodzących po górach.   Po zejściu z Babiej udaliśmy się na ognisko,  gdzie zjedliśmy kiełbaski, a także zrobiliśmy wspólne,  pamiątkowe zdjęcia. Następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną. Pod szkołę dotarliśmy o godzinie 19:00. To był z pewnością udany dzień dla nas wszystkich.

Julia Reszko IIe

Korona Gór Polskich  - Skrzyczne 1257 m n.p.m.

12 maja 2018 roku grupa młodzieży ze Szkoły Podstawowej nr 27 im. Janusza Kusocińskiego w Bielsku-Białej wybrała się – w ramach zdobywania Korony Gór – na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego – Skrzyczne. Nastolatkowie wraz z opiekunami i przewodnikami wyruszyli  spod Białego Krzyża. W drodze do Malinowej Skały zobaczyli jaskinię, a pani przewodnik wyjaśniła jej pochodzenie geologiczne. Kolejno dotarli na Małe Skrzyczne, gdzie ujrzeli piękny krajobraz. Po zdobyciu upragnionego szczytu  odpoczęli w drewnianym schronisku. Podczas schodzenia z góry uczniowie oglądali wspaniałą panoramę miasta. W czasie wycieczki grupie towarzyszyła dobra pogoda. Zachwycające widoki i miła atmosfera sprawiły, że wszyscy wrócili do domu zadowoleni.

Agata Ogrodzka IIIa

Korona Gór Polskich – Wielka Sowa 1015 m n.p.m.

Realizując projekt Korona Gór Polskich, 6 kwietnia udaliśmy się w Sudety, by zdobyć Wielką Sowę. Wyjechaliśmy spod szkoły około godziny 6:10. Odbyliśmy dwugodzinną podróż,  podczas której pan przewodnik objaśnił nam krótki plan wycieczki. Następnie odbył się czterdziestopięciominutowy postój na Górze Świętej Anny. Podczas dalszej podróży usłyszeliśmy legendę dotyczącą Gór Sowich, a także krótką historię Sudetów. Około godziny 10:50 dojechaliśmy do przełęczy, na której uzyskaliśmy informacje o parkach krajobrazowych i rezerwatach. Mniej więcej o  11:00 dotarliśmy pod Przełęcz Woliborską na wysokości 711 m n.p.m. i po chwili wyruszyliśmy w drogę. W okolicach godziny 13:30 weszliśmy na wieżę widokową Kalenica. O 14:30 odbył się postój w schronisku Zygmuntówka.

Około godziny 16.55 zdobyliśmy Wielką Sowę, najwyższy szczyt Gór Sowich. Później, ok. 30 min zajęło nam zejście do schroniska Orzeł. Zjedliśmy obiadokolację i poszliśmy podziwiać zachód słońca.

Następnie każdy z nas udał się do wyznaczonych pokoi, by wspólnie powspominać tę niezwykłą wyprawę.

Korona Gór Polskich - Chełmiec (851 m n.p.m.) i Ślęża (718 m n.p.m.)

Realizując zdobywanie Korony Gór Polskich, po nocy spędzonej w schronisku Orzeł,  wraz  z ekwipunkiem udaliśmy się w dalszą drogę. Minęliśmy fragmenty podziemnego miasta Riese, o którym opowiedział nam przewodnik. Następnie przejechaliśmy przez most, pod którym płynęła rzeka  Bystrzyca – granica między Górami Wałbrzyskimi a Górami Sowimi.  Nieco później pan przewodnik opowiedział nam o  kopalniach w Wałbrzychu i związanego z nimi muzeum – Starej Kopalni. O godzinie 9:55 przyjechaliśmy pod Chełmiec i kilka minut później wyruszyliśmy w drogę. O 11:05 zdobyliśmy drugi co do wysokości szczyt Gór Wałbrzyskich. Zatrzymaliśmy się tu na postój, a po upływie 40 min rozpoczęliśmy schodzenie z góry. Około godziny 13:00 dotarliśmy do autokaru, a o 13:30 odbył się piętnastominutowy postój. O 14:20 rozpoczęliśmy drogę na Ślężę, godzinę później byliśmy już na szczycie. Po trwającym pół godziny postoju ruszyliśmy w drogę powrotną. O 16:50 dotarliśmy do autokaru, a o 17:05 wyjechaliśmy w stronę Bielska. Później odbył się trwający 45 minut postój w KFC, a o godzinie 19:45 ruszyliśmy w dalszą drogę. Nasza podróż zakończyła się powrotem na parking koło szkoły około 21:30.

Julia Reszko i Kinga Chłodek, klasa II e

Korona Gór Polskich – Lackowa i Tarnica

Realizując projekt ,,Korona Gór Polskich”, wybraliśmy się na trzydniową wycieczkę w Beskid Niski i Bieszczady.

Nadszedł czas, żeby wracać do domu. na to.  trasy. Wszyscy zmęczeni, lecz usatysfakcjonowani udaliśmy się do naszego schroniska. Zjedliśmy pyszną obiadokolacje i odświeżeni poszliśmy spać. Trzeciego dnia połowa naszej grupy udała się do kościoła w Cisnej. Planowaliśmy jeszcze obejrzenie Jeziora Solińskiego, jednak warunki pogodowe nie pozwoliły  się z naszej wytrwałości. Następnie zmierzaliśmy kolejnymi szczytami do końca  żadne zdjęcie. Długo cieszyliśmy  zmierzając na szczyt. Gdy dotarliśmy do celu, zaparło nam dech w piersiach. Jak na dłoni mogliśmy zobaczyć granicę Ukrainy, Słowacji i Polski. Widoku, jaki podziwialiśmy, nie odda  gęstym lasem. Po dwóch godzinach przyjemnego marszu wyszliśmy na szerokie polany. Przez następne półtorej godziny podziwialiśmy przepiękne widoki,  lecz ciekawa. Nasza trasa początkowo wiodła  udaliśmy się do Bacówki PTTK w Cisnej. Zaznajomiliśmy się z nowymi pokojami i poszliśmy na obiadokolację. Wyczerpani całym dniem zasnęliśmy. Drugiego dnia obudził nas budzik. Po śniadaniu spakowani, udaliśmy się zdobywać Tarnicę. Niepodziewanie wypogodziło się. Trasa była długa,  i   Zmęczeni wróciliśmy do naszego busa  Nasza podróż rozpoczęła się w piątek 15 września o godzinie 5:45. Wraz z przewodnikami i opiekunami pojechaliśmy zdobywać pierwszy szczyt – Lascową. Trasa nie była łatwa, ponieważ podejście było bardzo strome. Na szczęście udało nam się zdobyć szczyt.. Dumni z siebie zrobiliśmy zdjęcia na pamiątkę. Schodzenie było o wiele cięższe niż wspinaczka i kosztowało nas wiele wysiłku.

zostaną w naszej pamięci. Dojechaliśmy autobusem na parking szkolny o 16:30 w niedzielę. Wycieczka była fascynująca, a widoki, które zobaczyliśmy, na długo

Uczennice klasy II a
Hania Nikiel, Gosia Kosiec

LINK DO GALERII

Korona Gór Polskich - Babia Góra 1725 m n.p.m.

21 października 2017 r. o godz. 7:30 dzielna i zwarta grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 27 przybyła na miejsce zbiórki.  Wyjechaliśmy około godz. 7:50, a przejazd do Babiogórskiego Parku Narodowego trwał mniej więcej 2 godziny.  Gdy dotarliśmy do celu, przewodnik Szymon Baron zapoznał młodzież z warunkami panującymi w  terenie. Trasa rozpoczęła się podejściem „schodami” i trwała ok. 40 min. Następnie, po postoju, grupa ruszyła w kierunku Sokolicy, gdzie mogła podziwiać wspaniałe (pomimo niesprzyjającej aury) widoki na pasma górskie.

Kolejnym szczytem do zdobycia była Kępa, licząca 1521 m.  Podejście było nieco trudniejsze w porównaniu z poprzednim, aczkolwiek równie przyjemne. Dojście na kolejne wzniesienie – Gówniak, zajęło gimnazjalistom i licealistom jakieś 1,5 godziny. Tutaj również można było zaobserwować zamglone Pasmo Babiogórskie. Dalsza trasa wędrówki prowadziła już w stronę samej Babiej Góry, gdzie mgła cechowała się wysoką gęstością, a droga stała się kamienista i stroma. Temperatura uległa znacznemu obniżeniu, ale grupa nie straciła zapału. Zdobycie tej sławnej góry zostało przypieczętowane wspólnym zdjęciem. Następnie uczniowie wraz z wychowawcami i przewodnikiem ruszyli w stronę schroniska, niestety zejście w dół okazało kłopotliwe ze względu na kamieniste zbocze.

Co ciekawe, nasza ekipa radośnie pokonała ten odcinek. Odpoczynek w schronisku trwał około godziny. Tam nie tylko odpoczęliśmy, ale zwiedziliśmy też  muzeum górskie. Kolejnym etapem był spokojny marsz w kierunku  autokaru. W drodze powrotnej cieszyliśmy się wspólnymi chwilami. Do Bielska przyjechaliśmy punktualnie o 18 30.

SK PTT „Pionowy Świat” Natalia Szulakowska II a

LINK DO GALERII

„Biało – Czerwone wędrowanie” 11 listopada 2017  - Hrobacza Łąka

Dnia 11 listopada 2017 r. w sobotę miała miejsce wycieczka z okazji Dnia Niepodległości na Hrobaczą Łąkę. Grupa liczyła dziesięć osób, w tym pięcioro dziewcząt, troje chłopców i dwóch nauczycieli. Towarzyszył nam również nieustraszony pies Modi, będący maskotką oraz przewodnikiem ekspedycji.

Zbiórka odbyła się o godz. 8.00 przy kościele w Straconce. Każdy z uczestników wyprawy przyodział strój w barwach narodowych, podkreślając postawę patriotyczną. Pierwszym odcinkiem trasy była asfaltowa droga będąca zdecydowanie pod górę, aczkolwiek została pokonana w stosunkowo krótkim czasie. Zaraz po wejściu do lasu, uczniowie i nauczyciele mieli okazję podziwiać niesamowity jesienny pejzaż.

Nasza trasa prowadziła czerwonym szlakiem, droga stopniowo zamieniała się w kamienistą, jednakże liście i konary sprawiały, że podłoże było miękkie i przyjemne. Zwarta grupa wędrowców przyciągała uwagę tamtejszych turystów górskich. Punkt widokowy, ukazujący panoramę Bielska-Białe,j okazał się być urzekającą atrakcją. Po dotarciu na Gaiki, położone na wysokości 808 m n.p.m., uczennice pomalowały twarze uczestników wyprawy w biało-czerwone barwy, stanowiło to symbol rozpoznawczy całej gromady. Następny punkt postojowy znajdował się przy pomniku upamiętniającym nadleśniczego J. Beinlich’a. Później zahartowani wychowankowie dotarli na docelowy szczyt, gdzie wraz z uczniami szkoły podstawowej  w Kozach  mieli okazję uczestniczyć w zabawach i ognisku. Młodzież hucznie odśpiewała pieśni patriotyczne, a także przedstawiła swoje  umiejętności w konkurencjach towarzyskich. Upamiętniliśmy to wydarzenie wspólnym zdjęciem z banerem Klubu Górskiego.

Zejście, równie przyjemne, co wejście na górę, przebiegało szybko i sprawnie. W drodze do Straconki „złapał” nas deszcz, niemniej jednak nie opóźniło to naszego powrotu.  Uroczyście podziękowaliśmy nauczycielom za spędzony dzień, po czym rozeszliśmy się do domów.