Menu

Dla uczniów

WYCIECZKA NA SZYNDZIELNIĘ

9 marca nasze koło po raz kolejny wyruszyło na szlak. Tym razem naszym celem była Szyndzielnia. Po drodze dostrzegliśmy pierwsze oznaki wiosny! Na szczycie zostaliśmy nagrodzeni pięknymi widokami. Po chwili odpoczynku w schronisku, wspólnie upiekliśmy kiełbasę przy ognisku. Ta przedwiosenna wyprawa pozostanie nam na długo w pamięci.

WYCIECZKA DO PARKU ETNOGRAFICZNEGO

13 stycznia Szkolne Koło Krajoznawczo - Turystyczne udało się na fascynującą wycieczkę do Parku Etnograficznego
w Ślemieniu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od tradycyjnej chałupy bogatego chłopa, w której mogliśmy poznać historię miejscowych mieszkańców oraz ich codzienne życie. Następnie przenieśliśmy się w czasie odwiedzając aptekę, chałupę zielarki, kuźnię oraz warsztat krawca i szewca. Skansen zgromadził unikalne eksponaty związane z lokalną kulturą i historią. Pani przewodnik
w ciekawy sposób opowiadała o każdym z nich. Na pewno ponownie odwiedzimy to miejsce.

MIKOŁAJKOWY ZLOT MŁODZIEŻY

9 grudnia Szkolne Koło Krajoznawczo – Turystyczne ponownie odwiedziło Chatę na Groniu. Tym razem wzięliśmy udział
w Mikołajkowym Zlocie Młodzieży organizowanym przez oddział PTTK. Trasa okazała się nie lada wyczynem, jednak
o marudzeniu nie było mowy. Wszyscy dzielnie dotarliśmy do celu. Zabawę rozpoczęliśmy od części konkursowej, starsi uczniowie mogli popisać się wiedzą w konkursie przyrodniczym, następnie ubraliśmy choinkę dla zwierząt. Wszyscy uczestnicy przynieśli ze sobą warzywa i owoce, którymi ozdobiliśmy drzewko. Jury w osobie Świętego Mikołaja, Pani Mikołajowej
i przedstawicieli PTTK oceniało, a następnie nagradzało zwycięzców. Mieliśmy też czas na zabawę w śniegu oraz pieczenie kiełbasek. Mimo chłodu bawiliśmy się znakomicie.

maj 2023

Spacerkiem na Kotarz – wycieczka Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego

Niewątpliwą zaletą naszych pieszych wędrówek – poza, oczywiście, edukacją i rekreacją – jest możliwość poznawania nowych kolegów i koleżanek. Z czasem okazuje się, że mamy znajomych nie tylko w klasie, ale w całej szkole. I to jest najlepsze! Nasza grupa SKKT zmieniła ostatnio nieco skład i w takim nowym składzie wybraliśmy się na Biały Krzyż, a stamtąd powędrowaliśmy na Kotarz. To niewielka góra (974 m n.p.m.), ale widoki zapierały dech w piersiach.  W sam raz na sobotni słoneczny dzień :)

marzec 2023

Wycieczka na Klimczok

Ponieważ zima zdaje się nie odpuszczać,  4 marca grupa Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego postanowiła wybrać się na Klimczok, żeby pobawić się na śniegu.  Zaopatrzeni w odpowiedni ubiór i sprzęt  wjechaliśmy kolejką na Szyndzielnię, a stamtąd pieszo udaliśmy się  na Klimczok. Pogoda zdecydowanie dopisała. Błękitne niebo, słońce, a wokół mnóstwo śniegu.  Zabawa była przednia. Do schroniska zagoniła nas dopiero gęsta  mgła, która pojawiła się nie wiadomo skąd, ale wiadomo, pogoda w górach zmienną jest:)

Przemoczeni, zmarznięci, ale zadowoleni wróciliśmy pod szkołę, gdzie krajobraz zdecydowanie nie przypominał zimowego.  Zatem  kolejna wycieczka – na powitanie wiosny:)

grudzień 2022

Zimowy Zlot Młodzieży  „Mikołajki 2022 –  CHOINKA DLA ZWIERZĄT”

Jak co roku, szkolne koło SKKT wzięło udział w zlocie mikołajkowym, organizowanym przez bielski oddział PTTK. Tradycyjnie już udaliśmy się do Chaty na Groniu, gdzie wraz z innymi grupami stroiliśmy choinki. Marchewki, jabłka i inne przysmaki z pewnością pomogą przetrwać zimę  leśnym  zwierzętom.

Czas umilaliśmy sobie piekąc kiełbaski przy ognisku i pałaszując słodkości podarowane przez Mikołaja. Udaliśmy się też na poszukiwania najwyższej do niedawna daglezji w Polsce.  To właśnie w tym miejscu można ją znaleźć.  Spacerując po lesie, przyglądaliśmy się wszystkim drzewom bardzo uważnie. Powstała przy okazji seria naprawdę pięknych zdjęć, ale czy udało nam się odnaleźć to wyjątkowe? Co do tego nie mamy pewności:)

październik 2022

Wycieczka SKKT na Czantorię

Korzystając  z pięknej, jesiennej  pogody,  grupa Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego postanowiła zdobyć niezwykle malowniczy szczyt Czantorii.

Udaliśmy się w tym celu do pobliskiego Ustronia. Mimo że kolejka krzesełkowa kusiła, postawiliśmy na pieszą wędrówkę. Czerwony szlak jest tym najkrótszym, jednak nie doceniliśmy jego stromizny.  Wilgotne liście i mokra ziemia skutecznie utrudniały nam wspinaczkę. Daliśmy jednak radę i po ponad godzinie stanęliśmy pod górną stacją kolejki.  Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy na szczyt Czantorii. Trasa była już zdecydowanie prostsza. Mogliśmy więc spokojnie oddychać świeżym powietrzem i podziwiać niezwykłe widoki – szczyty porośnięte przebarwiającymi się na żółto, czerwono i brązowo drzewami. Mijając polski szczyt, przeszliśmy na czeską stronę i dotarliśmy  do niewielkiej, ale przytulnej Chaty na Czantorii. Tu wreszciemogliśmy naprawdę odpocząć i spróbować pysznej zupy czosnkowej, langoszy i innych przysmaków.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze na chwilę na Czantorii Wielkiej, jednak tłumy  turystów spowodowały, że szybko opuściliśmy to miejsce.  Czekało nas jeszcze jedno wyzwanie – zejście tą samą trasą.  Dopiero teraz zrozumieliśmy, że będzie to o wiele trudniejsze smiley

To był naprawdę udany dzień. Poznaliśmy kolejne miejsce i dodaliśmy do listy zdobytych przez nas szczytów. Może ich wysokość nie jest imponująca, ale wystarczająca, aby nabierać  tak potrzebnego górskiego doświadczenia. Do zobaczenia na szlaku!

23 kwietnia 2022

Wiosenny rajd PTTK z okazji Dnia Ziemi – Rajcza Nickulina

marzec 2022

Wycieczka SKKT – Mały Rachowiec

26 marca grupa Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego wybrała się do Zwardonia. Naszym celem był Mały Rachowiec, położony na wysokości  840 m n.p.m.  To niewielkie wzniesienie, ale rozpościerają się z niego piękne widoki. Pogoda dopisała, dlatego zalegający jeszcze gdzieniegdzie śnieg nie przeszkodził nam poczuć, że wiosna zbliża się wielkimi krokami.

grudzień 2021

Zimowy Zlot Młodzieży – Mikołajki 2021

4 grudnia grupa Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego Na szlaku wzięła udział w imprezie mikołajkowej, organizowanej przez PTTK „Podbeskidzie”.  Po rocznej przerwie, spowodowanej pandemią, wróciliśmy chętnie do Chaty na Groniu, aby wspólnie spędzić ten przedświąteczny czas. Tradycyjnie ustroiliśmy choinkę marchewkami, jabłkami i słoninką, aby zwierzęta miały co jeść zimą. Spotkaliśmy się też z Mikołajem, od którego otrzymaliśmy prezenty. Grzaliśmy się przy ogniskach, piekąc kiełbaski i inne pyszności. Jednak najwięcej radości sprawił nam śnieg, który zalega już na górskich polanach.  Zabawom nie było końca smiley

październik 2021

W podziemnym Olkuszu

30 października grupa SKKT odwiedziła urokliwe miasteczko położone w województwie małopolskim. Zmierzaliśmy na Rynek, a dokładnie – do jego części podziemnej.  Tam znajduje się niezwykłe muzeum, które pozwala odbyć podróż w czasie do przeszłości  Srebrnego Miasta, do czasów jego powstania, funkcjonowania  olkuskich kopalni, w których wydobywano ołów,srebro i cynk i do innych ważnych momentów z dziejów Olkusza.

Dużą atrakcją okazały się liczne multimedia, czyli filmy, animacje, prezentacje, nagrania dźwiękowe i gry, jak również instalacje i eksponaty interaktywne. Poznawanie historii w taki sposób z pewnością pobudziło naszą wyobraźnię ze zdwojoną mocą.

Na stacji kosmicznej…

22 lutego grupa młodszych dzieci Szkolnego Klubu Krajoznawczo-Turystycznego odwiedziła Sopotnię Wielką, by wziąć udział w niezwykłych warsztatach astronomicznych.  W  tym niepozornym, ale jakże malowniczym  miasteczku działa Stowarzyszenie POLARIS – OPP, które popularyzuje astronomię i nauki jej pokrewne wśród dorosłych, młodzieży i dzieci.

Na początek obejrzeliśmy  przepiękną makietę Sopotni Wielkiej, wykonaną przez uczniów tutejszej szkoły. Profesjonalnie  podświetlona, była pretekstem do ukazania problemu zanieczyszczenia nocnego nieba sztucznym światłem.  Wysłuchaliśmy też ciekawego wykładu na temat meteorytów. Obejrzeliśmy też  rzadkie ich egzemplarze. Następnie weszliśmy do wnętrza  modelu jednego z modułów Międzynarodowej Stacji kosmicznej ISS. Naszym zadaniem było samodzielne przeprowadzenie misji kosmicznej, według wskazówek z „centrum kontroli lotów”.  Emocji było co niemiara. Gdy już myśleliśmy, że na zawsze zostaniemy w kosmosie (z otworów wentylacyjnych zaczął wydobywać się dym, a z głośników  -  nieprzyjemny dźwięk), nasz kapitan wraz ze swoim zastępcą, opanowali sytuację. Wszyscy odetchnęliśmy z ulgą, bo mogliśmy bezpiecznie wrócić na Ziemię.

To były niezapomniane chwile.  Uświadomiły nam, jak niesamowity i tajemniczy jest  kosmos!

W dawnych czasach...

23 listopada starsza grupa SKKT odwiedziła Muzeum Etnograficzne w Ślemieniu. Była to niezwykła podróż, bo mieliśmy okazję cofnąć się w czasie o ponad sto lat. Oglądaliśmy wiejskie domy zarówno bogatych, jak i biednych gospodarzy.  Przewodnik  w ciekawy sposób opowiadał nam o roli, jaką odgrywał we wsi kowal, zielarka czy aptekarz. Poznaliśmy stare narzędzia, którymi posługiwali się ludzie w tamtych czasach, zasady, jakie panowały w domach wielopokoleniowych – roli dziadków, pierworodnych synów i gospodarzy.   Dopełnieniem tego wszystkiego były warsztaty, podczas których każdy z uczestników stworzył na szkle  niepowtarzalny obraz. Wyjeżdżaliśmy z przekonaniem, że Żywiecczyzna to miejsce urokliwe i warte ponownego odwiedzenia.

Z wizytą w Apilandii

16 listopada  młodsza grupa SKKT odwiedziła  Interaktywne Centrum Pszczelarstwa.

Na początek   poznaliśmy znaczenie i rolę pszczół  w ekosystemie. Niezwykłe pokazy multimedialne przybliżyły nam  życie pszczół, ich zachowania oraz proces powstawania miodu. Później zaznajomiliśmy się  z rolą pszczelarza w opiece nad pszczołami. Obejrzeliśmy narzędzia jego pracy, ale również samodzielnie wykonywaliśmy  jego obowiązki, korzystając z interaktywnych przyborów. Dowiedzieliśmy się też, co możemy zrobić, aby pomóc tym pożytecznym owadom.  Na koniec wzięliśmy udział w warsztatach, podczas których samodzielnie wykonywaliśmy świeczki. Z całą pewnością była to niezapomniana lekcja przyrody.

Złaz z okazji Światowego Dnia Turystyki

28 września młodsza grupa SKKT uczestniczyła po raz kolejny w imprezie plenerowej  z okazji Światowego Dnia Turystyki. W tym roku meta znajdowała  się na polanie przy  Schronisku „Dębowiec”. Na miejscu chętni uczestnicy wzięli udział w konkursach sprawnościowych, konkursie wiedzy  przyrodniczej oraz w spotkaniu z ratownikami Beskidzkiej Grupy GOPR.  Otrzymali za to  pamiątkowe koszulki i książeczki  o bezpiecznym poruszaniu się po górach.

W poszukiwaniu jesieni….

21 września starsza grupa SKKT wybrała się na Hrobaczą Łąkę. Pogoda nie zawiodła, dlatego w dobrych humorach podjęliśmy się wyzwania.  Trasa okazała się dość trudna, dlatego satysfakcja ze zdobycia szczytu była ogromna.  Odpoczynek  na pobliskiej polanie, skąpanej w słońcu, pozwolił nam nabrać sił do drogi powrotnej. Schodząc ze szczytu, podziwialiśmy przyrodę. Okazało się też, że wielu z nas jest zapalonymi grzybiarzami. Lekcja na temat jadalnych i trujących grzybów była naprawdę ciekawa. Do zobaczenia na kolejnej wędrówce ;)

Wycieczka na Szyndzielnię

W poszukiwaniu wiosny…

6 kwietnia młodsza grupa SKKT wybrała się na spacer na Kozią Górę. Mimo nie najlepszej pogody nie było mowy o odwołaniu wycieczki. Maluchy odważnie pomaszerowały w stronę schroniska, podziwiając po drodze przyrodę. Spotkaliśmy niezwykle zapracowanego dzięcioła, mieliśmy też okazję witać się z przepięknymi salamandrami. Na szczycie czekał na nas plac zabaw i liczne pamiątki:) Wracaliśmy już w deszczu, ale dobre humory nas nie opuszczały.  Wiemy też, że spokojnie możemy zdobywać coraz wyższe szczyty!

Powitanie wiosny

W sobotę, 23 marca starsza grupa Szkolnego Koła Turystyczno-Krajoznawczego wzięła udział w złazie „Powitanie wiosny”, organizowanym przez oddział PTTK „Podbeskidzie”. W tym roku impreza odbyła się w Zwardoniu, w pensjonacie „Na  Beskidku”.  Aby tam dotrzeć, musieliśmy najpierw pokonać trasę na Mały Rachowiec (840 m n.p.m.). Ku naszemu zaskoczeniu, szlak okazał się trudny z powodu zalegającego tam jeszcze śniegu.

Piękna pogoda, grzejące słońce, które zmuszało nas do zdjęcia kurtek, i gruba warstwa śniegu były dla nas niezwykłym przeżyciem.

Na szczycie odpoczęliśmy nieco i ruszyliśmy na metę.  Po dotarciu do Pensjonatu mogliśmy wreszcie się zrelaksować. Czekało tam na nas ognisko i ciekawe  konkursy z nagrodami.  Czas zabawy upłynął szybko i musieliśmy wracać do domu.  Sezon wiosenny  – rozpoczęty!

LINK DO GALERII

Z wizytą w Leśnym Parku Niespodzianek

W sobotę  26 stycznia młodsza grupa dzieci z  SKKT odwiedziła Leśny Park Niespodzianek w Ustroniu.  To jedyny w swoim rodzaju ogród zoologiczny, bo zwierzęta (muflony, daniele i alpaki) swobodnie spacerowały między  nami, dając  się pogłaskać.  Ponadto w zagrodach podziwialiśmy inne zwierzęta: dziki, żubry, żbiki czy jenoty. Ciekawym punktem zwiedzania był też pokaz lotów ptaków drapieżnych. Sokolnik opowiadał nam o zwyczajach tych niezwykłych ptaków, a  bezpośrednio nad naszymi głowami przelatywał  przepiękny sokół i  jastrząb.

Mieliśmy też  dużo zabawy, spacerując aleją bajkową z ruchomymi ekspozycjami  Pszczółki Mai, Śpiącej Królewny, Smerfów czy Trzech Świnek. Można było pośpiewać i posłuchać fragmentów bajek.    Nie mogło też zabraknąć zabaw na śniegu. Niestraszny był nam mróz i padający śnieg. Do domów wróciliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń.

Wyprawa SKKT – Stryszawa

24 listopada  członkowie Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego wybrali się na wycieczkę do Stryszawy – jednego  z głównych ośrodków zabawkarstwa ludowego w Polsce. Dowiedzieliśmy się, że zabawki zaczęto wytwarzać tutaj już  w pierwszej połowie XIX wieku.  Mieliśmy okazję pobawić się  drewnianymi wózkami-taczkami, grzechotkami, konikami  na kółkach, machającymi skrzydełkami ptaszkami (klepokami). Poznaliśmy również zasady ich tworzenia. Na koniec wzięliśmy udział w warsztatach folklorystycznych, podczas których każdy mógł  stworzyć własne dzieło, wykorzystując swoje zdolności artystyczne i wyobraźnię. Drewniane koniki pomalowane zostały na wszystkie możliwe kolory i pięknie ozdobione. Mimo niesprzyjającej aury, znaleźliśmy chwilę, żeby pobawić się też w  Parku Drewnianej Zabawki Ludowej. To był naprawdę ciekawy dzień.

Spacerkiem na Dębowiec...

13 października maluchy  ze Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego wybrały się na Dębowiec. Trasa okazała się nie lada wyczynem. Jednak o marudzeniu nie było mowy. Wszyscy dzielnie dotarliśmy do celu. Na miejscu czekał na nas zasłużony odpoczynek i wiele atrakcji. Należało się posilić, kupić pamiątki i poszaleć na placu zabaw.
W doskonałych humorach wróciliśmy pod szkołę. Wiemy już, że jesteśmy gotowi na poważniejsze wyzwania.

Witamy jesień...

29 września zainaugurowaliśmy nowy sezon wędrówkowy w ramach Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego. Dwudziestoosobowa grupa starszych dzieci z naszej szkoły wybrała się na Kozią Gorkę w poszukiwaniu oznak jesieni. Pogoda na szczęście dopisała. Mimo niskich temperatur, słońce wprawiło nas w dobry nastrój. Niestrudzeni, dotarliśmy do schroniska. Tam czekała na nas gorąca czekolada i inne smakołyki. Po posiłku skusił nas jeszcze plac zabaw, na którym beztrosko spędziliśmy resztę wolnego czasu. Do domów wróciliśmy nieco zmęczeni, ale zadowoleni z aktywnie spędzonego czasu.

Złaz PTTK  „Powitanie wiosny”

24 marca nasi najwytrwalsi uczestnicy Szkolnego Koła Turystyczno- Krajoznawczego  wzięli udział w Złazie PTTK „Powitanie wiosny” , który odbył się na Magurce. Mimo niesprzyjających warunków i zimna, grupa dzielnie ruszyła zielonym szlakiem na szczyt, gdzie powitano nas gorącą herbatą oraz kiełbaskami.

Na samej górze mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki!

Mikołajki z SKKT

W sobotę 2 grudnia  Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystycznie w bardzo licznym gronie wzięło udział w Młodzieżowym Zlocie Mikołajkowym, organizowanym przez PTTK.  W tym roku Złaz odbył się w Chacie na Groniu w Mesznej. Autobusem MZK dotarliśmy do Bystrej, a stamtąd pieszo ruszyliśmy w stronę schroniska. Na miejscu czekało na nas wiele atrakcji m.in. ubieranie choinki dla zwierząt, poczęstunek, spotkanie  z Mikołajem, pieczenie kiełbasek, wspólna zabawa na śniegu. Nasza grupa otrzymała dyplom oraz nagrody. Wszyscy zmęczeni, ale w fantastycznych humorach wróciliśmy do Bielska późnym popołudniem.

Wycieczka nad Zaporę

W sobotę 18.11 grupa SKKT ruszyła w stronę Wapienicy. Trasa wiodła przez Lotnisko do Krzywej Chaty nad Zaporą. W schronisku ogrzaliśmy się przy kominku, pijąc gorącą czekoladę z bitą śmietaną. Po krótkim odpoczynku wyruszyliśmy w drogę powrotną. Pod szkołę dotarliśmy przed godziną 15.00 z poczuciem satysfakcji i świadomością pożytecznie spędzonego czasu.

Na szlaku

30 września udaliśmy się na pierwszą w tym roku szkolnym wycieczkę SKKT.  Wzięło w niej udział 25 uczniów oraz 3 opiekunów.   Trasa wiodła  na Kozią Górkę. Od samego rana sprzyjała nam pogoda, więc  dobre humory dopisywały. Na szczycie,  zgodnie z coroczną tradycją,  rozpaliliśmy ognisko i upiekliśmy pyszne kiełbaski. Słoneczna pogoda sprawiła, że podziwialiśmy piękne widoki  i robiliśmy sobie zdjęcia. Po wspólnym posiłku zeszliśmy szlakiem niebieskim na Błonia, gdzie spędziliśmy miło  czas  na wspólnej zabawie. Po krótkiej regeneracji sił poszliśmy na autobus i wróciliśmy pod szkołę.

Ponieważ nasze koło powiększyło się o 18 członków, wierzymy, że kolejne wycieczki będą jeszcze bardziej  udane smiley.